Konkursy Graj w Zielone i Zielono Mi rozstrzygnięte!

 

14 czerwca, podczas spotkania on-line poznaliśmy laureatów nagród i wyróżnień w konkursach Graj w Zielone i Zielono Mi.

Jury konkursów wyróżniło i nagrodziło prace, które w nieoczywisty sposób podeszły do tematu zieleni we wnętrzu i jej wyeksponowania. Projekty uwzględniają kreatywne połączenie oświetlenia i roślinności, kładą nacisk na ekologię i wprowadzenie zieleni do mieszkań.

Poznajmy laureatów w obu konkursach!

Konkurs Graj w Zielone

WYRÓŻNIENIA

Wyróżnienie – praca oznaczona godłem 120294

Autorką pracy jest Anna Jankowska, absolwentka Politechniki Białostockiej.

Wyróżnienie przyznano za ciekawe i intrygujące stworzenie przestrzeni budynku biblioteki uniwersyteckiej wykorzystującej formy roślinne przetworzone w elementy konstrukcji architektonicznej jak i wykorzystanie żywej zieleni zarówno w kreowaniu wnętrza jak i zewnętrza budynku.

Wyróżnienie – praca z numerem godła 749386

Autorem pracy jest Artur Gała, student Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej.

Wyróżnienie przyznano za ciekawy pomysł stworzenia „ Interkontynentalnego domu organicznego „ w którym poszczególne funkcje wnętrza domu są kreowane wokół okrągłych przestrzeni przeznaczonych dla roślinności z różnych kontynentów. Na uwagę zasługuje kompozycja przestrzenna całości pracy.

Wyróżnienie – praca nr 512456

Projekt autorstwa Klaudii Kowalskiej, studentki Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.

Wyróżnienie przyznano za stworzenie abstrakcyjnej, lekkiej konstrukcji pawilonu światła i roślin będącego swoistego rodzaju mirażem światła i zieleni. Na uwagę zasługuje zgrabna, delikatna konstrukcja podkreślona światłem, która może być częściowo przeszklona lub otwarta. Forma ta może z powodzeniem zaistnieć w przestrzeni parków i skwerów stanowiąc ciekawy element zielonego otoczenia.

NAGRODY

III Nagroda – praca z numerem godła 197017

Projekt przygotowała Agnieszka Rogowska, freelancer.

„ Ogród sztuk – to instalacja artystyczna – teatr roślinny. Nagrodę przyznano za udane wykorzystanie cech współczesnej architektury : dużych przestrzeni, wysokich sufitów, doświetleń w postaci świetlików do stworzenia kadrów teatralnych przedstawiających współgranie roślin z nowoczesnymi wnętrzami architektonicznymi. Na uwagę zasługuje elegancja i harmonia symbiozy roślinności i architektury.

II Nagroda – praca z nr 414896

Praca zespołowa, absolwentów uczelni artystycznej. Autorami są Kamil Jany i Michał Szymaszek.

Nagrodę przyznano za projekt domu umiejscowionego w klimacie zwrotnikowym będącego pełną integracją bryły architektonicznej z zielonym otoczeniem. W trzonie domu umieszczono pomieszczenia wymagające oddzielenia ścianami zaś cała reszta przestrzeni domu zaaranżowana jest na istniejącym, zielonym gruncie z wykorzystaniem już zastanej zieleni. Na uwagę zasługuje nie tylko zaaranżowanie zieleni już istniejącej , ale także wprowadzenie krajobrazu do wnętrza i jego wykorzystanie w postaci pozyskiwani energii ze strumienia przepływającego przez wnętrze domu. Całości pomysłu dopełnia wykorzystanie energii słonecznej i deszczówki w gospodarstwie domowym. Przebywając we wnętrzu tego domu zapominamy, że znajdujemy się w środku jakiejś bryły, bo to wnętrze jest częścią otaczającego pleneru.

I Nagroda – praca nr 180495

Laureatem jest absolwent Politechniki Gdańskiej, Paweł Kańgowski.

Nagrodę przyznano za stworzenie udanej symbiozy zieleni z dużą kubaturą budynku biurowego usytuowanego w tkance miejskiej Mediolanu. W dużych miastach tworzenie takich urbanistycznych ogrodów, zielonych fasad dużych budynków biurowych jest bardzo ważnym elementem oczyszczającym powietrze w strukturach miejskich i przynosi wymierne korzyści dla pracowników tychże biur.. Nagrodę przyznano zarówno za elegancję samych rozwiązań architektonicznych i materiałowych jak i kreatywne zastosowanie zieleni w kompozycji całej bryły obiektu.

 

Konkurs Zielono Mi

 

WYRÓŻNIENIA

Wyróżnienie – praca nr 111211

Praca zespołowa. Autorami pracy są studenci Politechniki Gdańskiej: Klaudia Chorobińska, Pamela Dołęga oraz Dominika Kłopotek.

Lampa zbudowana jest w formie ramy kwadratowej stanowiącej oprawę dla mchu chrobotka, oświetlenia (diody elektro-luminiscencyjnej) oraz swoistej płaskorzeźby-ekranu z otworami o nieregularnych kształtach. Przedmiot ten może być użyty we wnętrzach jako pojedynczy obiekt, jak również do budowy większych całości-paneli dekoracyjno- oświetleniowych. Koncepcja ta wydaje się dobrze wykorzystywać mech tak w celach dekoracyjnych jak i zdrowotnych.

Wyróżnienie – praca nr. 683748

Projekt zgłoszony przez studentów Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej. Autorami są: Bianka Kulis, Szymon Piotrowski oraz Emila Przybysz.

Projekt lampy LIGHT BOX oparty jest na prostym wręcz elementarnym pomyśle systemu skrzynek drewnianych pozwalających na ustawieniu w ich wnętrzu roślin w doniczkach, a następnie spiętrzenie tak powstałych modułów. Koncepcja ta stwarza duża swobodę zestawień-wariantów (nie tylko tych które pokazano na planszach ). Rośliny w dolnych skrzynkach oświetlane są za pomocą lamo LED umieszczanych na spodach górnych. Drewniane o „meblowym” charakterze skrzynki dobrze mogą wpisać się w wiele wnętrz i zyskać akceptację powszechnego odbiorcy –stać się produktem o dużych możliwościach zastosowań.

Wyróżnienie- praca nr. 324873

Autorem pracy jest Natalia Wiesiołowska, studentka Akademii Sztuk Pięknych, Wydział Wzornictwa w Warszawie.

Projekt stanowi dobrze przemyślaną koncepcji modułowego systemu oświetlenia roślin we wnętrzu, zdolnego reagować na różne konfiguracje ustawień. Produkt jest dyskretny, wizualnie podkreśla, oświetla nie rywalizuje z roślinami. Jest również nowoczesny tak z uwagi na ogólną koncepcję konstrukcyjno–technologiczną, instalacyjną, a przede wszystkim oświetleniową.

NAGRODY

III Nagroda- praca z numerem godła 120613

Projekt autorstwa Kamili Dylik, studentki Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Lampa ma strukturę modułową. Składa się z pojedynczych modułów-podzespołów zawierających wymieniony w tytule mech, system oświetlenia i zasilania oraz możliwość wzajemnych połączeń z modułów tych można budować różne układy- (konfiguracje) lamp głównie do zastosowania we wnętrzach. Głównym „aktorem” jest mech chrobotek zamocowany we wnętrzu pojedynczego modułu lampy wraz z podświetleniem. Modułowość tej propozycji- możliwość „wielopostaciowości” jury uznało za wartość w tym, za otwarcie nowych możliwości użytkowych i formalnych.II

II Nagroda- praca z numerem godła 376066

Autorką pracy jest Izabela Żeromska, studentka Akademii Sztuki w Szczecinie.

Lampa, której forma została zainspirowana intrygującym kształtem liści rośliny zwanej PILEA ( pilea piperomoides) stanowi podstawę pod specjalne doniczki z roślinami umożliwiającą podświetlanie ich od spodu ukazując kształty, eksponując je, jak również dekorując wnętrze sylwetami cieni. Propozycja-koncepcja projektu przewiduję realizacje tej lampy w Corianie z użyciem panelu OLED zasilanym przez złącze USB.
Rzeźbiarska forma projektu realizuje ideę mimesis, kategorii estetycznej określającej relacje podobieństwa-związku między dziełem a światem zewnętrznym-naturą, w tym przypadku charakterystyczną formą liści PILEA.
Przedmiot stanowi interesującą propozycje formalną wymagającą w następnych etapach projektowani dalszych różnorodnych opracowań techniczno- realizacyjnych, a w konsekwencji sprawdzeń praktycznych.

I Nagroda –praca nr 251704

Laureatką pierwszej nagrody została Natalia Płoskonka, studentka Politechniki Śląskiej.

Nagrodę przyznano za lapidarną koncepcję formy lampy, którą wyprowadzono z okręgu, co ma niewątpliwie znaczenie symboliczne, do pewnego stopnia uniwersalne, funkcjonujące w różnych czasach i kulturach. Okrąg będący najstarszą figurą w matematyce -„doskonałą krzywizną” (także w fizyce i astrofizyce), z nieograniczoną ilością równoważnych punktów, możliwości i znaczeń. Symbolizuje między innymi czas i cykliczność- „okrągły rok”, a w tym zależność wegetacji od światła.

Ludzkość motyw ten wykorzystywała w wielu materialnych i funkcjonalnych realizacjach, także w sztuce i projektowaniu. W omawianym przypadku okręg tworzący lampę został przerwany, a oba końce tej przerwy wyposażono z jednej strony w oświetlenie punktowe, z drugiej zaś oprawę zieleni ( gałęzi-kwiatu ?), symbolizuje to ( jak można sądzić) zależność wegetacji od światła. Dotykając tych ogólnych elementarnych znaczeń i sytuacji powstał przedmiot niemal „sakralny”-swoisty znicz ekologiczny operujący, odziaływujący silnie formą i znaczeniami jakie niesie (w sposób syntetyczny- minimalistyczny).

 

Prezentację laureatów oraz ich prace będzie można oglądać w ramach Wystawy Pokonkursowej, towarzyszącej 29. Międzynarodowym Targom Światło, które odbędą się w dniach 26-28 stycznia 2022r.

Szczegółowe informacje na stronie www.lightfair.pl w zakładce konkursy.