logo_rytm

Konkurs Rytm światła – dom zgodny z ideami Bauhausu rozstrzygnięty!

 

Uczestnicy tego konkursu mieli za zadanie przygotować projekt, który będzie spełniał 3 podstawowe kryteria tj. funkcjonalność, prostota i seryjność.

Celem rywalizacji było przedstawienie detalu architektonicznego lub szczegółu designerskiego, w którego kreowaniu kluczową rolę odgrywa ciekawy sposób oświetlenia światłem sztucznym lub światłem sztucznym i naturalnym.

Sponsorem konkursu była marka Kanlux, która jest jednym z wiodących europejskich przedsiębiorstw sektora oświetleniowego, a patronat honorowy nad konkursem sprawował Instytut Adama Mickiewicza oraz Wydział Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Nagrody i Wyróżnienia

Pierwszą nagrodę zdobył Artur Gała za dom składający się z modułu łatwego do transportu, który jednocześnie generuje wiele możliwości jego wykorzystania i usytuowania.

Izabela Slarzyńska zajęła drugie miejsce za dom oparty na modułowości, ale w tym przypadku dużym plusem było również opracowanie układu urbanistycznego tworzącego zespół zabudowy, oba elementy powstały w duchu szkoły Woltera Gropiusa.

Anna Kolator również otrzymała drugie miejsce za dom propagujący idee Bauhausu, a trzecia nagroda przypadła Natalii Fierce. W konkursie wyróżniono również prace Adrianny Kamińskiej i Anny Szefer

 

Ogłoszenie wyników i uroczyste wręczenie nagród odbyło się podczas XXVIII Międzynarodowych Targów Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO, w dniu 6 lutego 2020 r. w Warszawie.

Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!

ORGANIZATOR

Organizatorem konkursu jest Polski Związek Przemysłu Oświetleniowego we współpracy z Agencją SOMA – organizatorem Międzynarodowych Targów Światło oraz śląskimi pracowniami: Goczołowie Architekci Studio Autorskie i Pracownią OVO Grąbczewscy Architekci.

 

SPONSOR KONKURSU

W nadchodzącej edycji, Sponsorem Konkursu jest firma KANLUX.

PATRONAT HONOROWY

Patronat Honorowy nad konkursem sprawuje Instytut Adama Mickiewicza oraz Wydział Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

 

Wybór laureatów spoczywa w rękach Sądu Konkursowego. W jego skład wchodzili przez lata znani i cenieni architekci i projektanci oraz specjaliści z zakresu oświetlenia.

W obradach Sądu Konkursowego wzięli udział:

  • prof. Wojciech Wybieralski – Wydział Wzornictwa ASP Warszawa
  • arch. Beata Goczoł – Goczołowie Studio Autorskie
  • arch. Oskar Grąbczewski – OVO Grąbczewscy Architekci
  • art. plastyk Sonia Szlencka – Stecura – Stoostudio Sonia Szlencka Stecura

oraz w roli eksperta ds. oświetlenia:

  • Marek Orłowski – Prezes Polskiego Związku Przemysłu Oświetleniowego

 

Strefa Wnętrze Otwarte by Justyna Smolec na Targach Światło 2020. Czytaj więcej…

Warsztaty BIM dla architektów. Czytaj więcej…

POPRZEDNIE EDYCJE

Przeprowadzono już sześć edycji konkursu. Każda z nich odbywała się z innym motywem tematycznym. Łącznie wszystkie edycje zgromadziły blisko 150 uczestników.

I edycja - Rytm Światła

Pierwsza edycja konkursu została ogłoszona w 2013 roku. Temat: Rytm ŚWIATŁA a sposób formowania przestrzeni mieszkalnych rozstrzygnięta. Komisja Konkursowa z 14 nadesłanych prac wyłoniła laureatów, przyznając Nagrodę Główną, dwie II nagrody oraz dwa wyróżnienia. Oficjalne ogłoszenie wyników oraz uroczystość wręczenia nagród  odbyła się 12 marca podczas Międzynarodowych Targów ŚWIATŁO 2013 w ramach Konferencji Architektura-Światło-Przestrzeń.

Celem konkursu jest analiza wpływu światła naturalnego i sztucznego na życie człowieka, a następnie jego odzwierciedlenie w kształtowaniu różnych form zabudowy mieszkaniowej.

Laureaci.

I nagrodę przyznano pracy, której autorem jest Pan Marcin Szewczyk. Praca zauważyła bardzo konkretny problem skierowanych na południe ślepych ścian szczytowych w istniejących blokach mieszkalnych, realizowanych w technologii wielkopłytowej i zaproponowała bardzo zręczne rozwiązanie polegające na dobudowaniu do tych ścian, w najlepiej doświetlonej części budynku ponadstandardowych mieszkań stanowiących uatrakcyjnienie całego budynku. Pomysł został prosto i konsekwentnie rozwiązany oraz bardzo dobrze pokazany. Mimo pewnych wątpliwości, związanych np. z dobudowaniem do istniejącego budynku windy samochodowej umożliwiającej wjazd na każde piętro dobudowy, praca najlepiej ze wszystkich połączyła nowatorstwo i oryginalność wizji z realizmem obserwacji i przekonywującym warsztatem architektonicznym.

II nagrodę ex aequo otrzymała praca Pani Karoliny Bartnickiej za pomysł ruchomej, perforowanej obudowy modernistycznego, szklanego modułu zabudowy jednorodzinnej pozwalającej na regulację natężenia i charakteru światła i stwarzającej ciekawą przestrzeń pośrednią pomiędzy domem a jego zewnętrzem. Praca jest przejrzysta, prosta i mimo braku detali rozwiązania mogłaby być podstawą do dalszego rozwinięcia i urealnienia. Na uwagę zasługuje udane wpisanie skromnej formy obiektu w krajobraz.

II nagrodę ex aequo otrzymała praca zespołowa autorstwa PAni Magdaleny Jakubiuk oraz Pana Remigiusza Miszczaka, która jest ideowym projektem nowego typu zabudowy wielorodzinnej. Praca zawiera szereg ciekawych przemyśleń dotyczących braku właściwego naświetlenia w istniejących przykładach zabudowy wielorodzinnej i prezentuje koncepcyjny model budynku składającego się z ruchomych modułów mieszkalnych zmieniających swoje położenie w zależności od ruchu słońca i potrzeb mieszkańców – rytm światła wpływa tu bezpośrednio na architektoniczny kształt budynku. Jako jedna z nielicznych praca analizuje też światło sztuczne jako element kształtujący zarówno wnętrze jak i zewnętrze budynku w nocy.

II edycja - Rytm Światła a sposób kreowania wnętrz

Konkurs towarzyszył Konferencji Architektura-Światło-Przestrzeń, która odbyła się w ramach XXII Międzynarodowych Targów ŚWIATŁO 2014.

Zadaniem Uczestników było przedstawienie koncepcji wnętrza mieszkalnego, użyteczności publicznej lub obiektu usługowego, rozrywki, wypoczynku i rekreacji, w którego kształtowaniu znaczącą rolę odgrywa światło naturalne lub sztuczne.

Laureaci.

I nagrodę ex aequo otrzymała praca autorstwa Pani Halszki Barełkowskiej za udaną próbę znalezienia elementu przestrzennego, który zastosowany w architekturze, wnętrzach lub scenografii zapewni interesującą grę światła dziennego lub sztucznego. Praca ujęła jury, gdyż podając bardzo proste rozwiązanie możliwe do realizacji „od ręki” uzyskała jednocześnie bardzo poetycki i możliwy do różnorodnej interpretacji efekt.

I nagrodę ex aequo otrzymała praca zespołowa Pana Tomasza Klimka oraz Anny Jaszkaniec za wskazanie realnego problemu – nierównomiernego rozkładu oświetlenia w pomieszczeniach biurowych i nowatorski pomysł na jego rozwiązanie, który przy całym swoim pragmatyzmie otwiera również całkowicie nowe, również estetycznie, możliwości architektonicznego kształtowania wnętrz.

II nagrody nie przyznano.

III nagrodę otrzymała praca zespołowa autorstwa Pana Przemysława Nowaka i Lecha Moczulskiego za kompleksowy pomysł systemu oświetlenia sztucznego będącego wiernym przeniesieniem do odciętych od otoczenia pomieszczeń światła naturalnego.

III edycja - Rytm Światła a sposób kreowania wnętrz komercyjnych

Zadaniem Uczestników było przedstawienie koncepcji komercyjnego wnętrza wielko lub małogabarytowego ( wnętrza obiektu handlowego i usługowego, rozrywki, kultury, wypoczynku i rekreacji ) w którego kształtowaniu dużą rolę odgrywać miało światło naturalne lub sztuczne.

Konkurs została przeprowadzony w dwóch kategoriach: Profesjonaliści oraz Nieprofesjonaliści.

Profesjonaliści – Uczestnicy Konkursu po wyższych studiach architektonicznych lub wzornictwie przemysłowym. Jeśli w zespole jest co najmniej jedna osoba po wyższych studiach architektonicznych lub wzornictwie przemysłowym to zespół należy do kategorii Profesjonaliści.

Nieprofesjonaliści – Uczestnicy Konkursu nie będący architektami lub projektantami po wyższych studiach wzornictwa przemysłowego.

Laureaci.

W wyniku głosowania, jury przyznało jednogłośnie  Nagrodę i dwa równorzędne Wyróżnienia.

Nagrodę przyznano za niezwykle prosty pomysł umożliwiający uzyskanie nieskończenie wielu możliwości graficznych miękkiego oświetlenia. Oświetlenie kreowane jest  poprzez dotyk i manualną regulację odległości źródła światła od materiału przepuszczającego światło. Przedstawiony pomysł umożliwia dowolne kształtowanie osłony, natężenia światła i ilości miejsc w osłonie przez które światło się sączy. Na uwagę zasługuje adekwatne do pomysłu przedstawienie graficzne pracy.

Wyróżnienie równorzędne (kategoria Profesjonaliści)

Wyróżnienie przyznano za konkretne rozwiązanie kubaturowe obrazujące działanie światła naturalnego i wody oraz jego efekt w postaci doświetlenia wnętrza obiektu poprzez płaszczyznę wody. Na uwagę zasługuje klarowność i prostota rozwiązania – zderzenia zamkniętej kubatury obiektu i prześwietlonej kubatury wody włożonej do wnętrza obiektu w celu jego ciekawego doświetlenia.

Wyróżnienie równorzędne (kategoria Nieprofesjonaliści)

Wyróżnienie przyznano za realny i ciekawy pomysł oprawy świetlnej do klubu muzycznego wykorzystującej efekt odbicia światła , sterowany ręcznie lub automatycznie.

IV edycja - Rytm Światła - Hotel w Krajobrazie

Ta edycja konkursu postawiła przed uczestnikami zadanie zaprezentowania projektu z wymyślonym przez siebie obiektem hotelowym oraz detalu wewnątrz lub na zewnątrz hotelu, w którym oświetlenie odgrywać będzie główną rolę przy jego kształtowaniu.

Ważnym elementem było wpisanie obiektu w krajobraz np. góry, jezioro, morze, las, rzeka i wykorzystanie  w tym celu światła sztucznego zarówno w kreowaniu przestrzeni zewnętrznej hotelu jak i wokół obiektu.

Laureaci.

I Nagrodę przyznano za bardzo wrażliwy, kontekstualny i ekologiczny projekt niecodziennego obiektu – hotelu dla pasjonatów obserwacji ornitologicznych. Projekt analizuje w całościowy sposób zagadnienia światła naturalnego i sztucznego w krajobrazie. Obok trafnie wymyślonych detali oświetlenia harmonizujących z całością budynku jury bardzo wysoko oceniło ochronę naturalnego krajobrazu przed nadmiernym światłem sztucznym. Praca pokazuje ,że w XXI wieku można z powodzeniem stosować tradycyjne techniki budowlane i materiały uzyskując na wskroś nowoczesną architekturę wpasowaną w otoczenie. Praca autorstwa Sonii Dobois.

II Nagrodę przyznano za niezwykle prosty i efektowny pomysł budynku wpisanego w górskie zbocze. Świetny warsztat projektowy i graficzny pozwolił autorom pracy zbliżyć architekturę do sztuki. Budynek wraz ze swoim oświetleniem stanowi jednoznaczny, czysty graficzny znak, co budzi skojarzenia z najciekawszymi dziełami land-artu. Praca zespołowa w składzie: Tomasz Ploch, Tomasz Jakubowski, Jakub Pierzchała.

III Nagrodę przyznano za stworzenie bardzo oryginalnej i pięknej formy hotelu w krajobrazie, zainspirowanej formami biologicznymi. Projekt jest spójny i całościowy – od ogólnej idei aż do detalu przeprowadzony konsekwentnie i bardzo dobrze zaprezentowany. We wrażliwy sposób przedstawiono relację wnętrza i zewnętrza. Zarówno światło dzienne wpadające do budynku, jak i światło sztuczne wydostające się z budynku na zewnątrz jest użyte do niezwykłej kreacji architektonicznej. Autorami prac są Emilia Cieśla i Robert Gruszewski.

V edycja - Rytm Światła - Miejsce dla sztuki w kulturach świata

Zadaniem konkursowym jest zaprezentowanie projektu z wymyślonym przez siebie „miejscem dla sztuki” w którym oświetlenie odgrywać będzie główną rolę przy jego kształtowaniu.

Ważnym elementem jest osadzenie „miejsca dla sztuki” w konkretnym kontekście kulturowym, który to kontekst będzie miał wyraźny wpływ na filozofię procesu tworzenia i produkt końcowy

Laureaci.

I Nagrodę przyznano za oryginalny pomysł przełożenia dzieła literackiego – powieści Stanisława Lema „Solaris” na obiekt architektoniczny – pawilon wystawienniczy . Wszystko w tym pomyśle jest spójne – inspiracja, funkcja, forma. Najważniejsze jednak jest to, że w wyniku opracowania idei powstała piękna, intrygująca architektura, w której funkcjonowaniu i odbiorze światło naturalne i sztuczne gra bardzo dużą rolę. Autorką pracy jest Aleksandra Dzienniak.

II Nagrodę przyznano za pomysłowe i twórcze nawiązanie do śląskiej tradycji. Autorka pracy, Zuzanna Motus udowadnia, że nawet bardzo tradycyjny materiał, którym jest cegła, może posłużyć do wykreowania nowoczesnego i pełnego świetlnych atrakcji miejsca. Nowa tożsamość starej cegielni jest przykładem, jak można podchodzić do istniejących przestrzeni poprzemysłowych.

III Nagrodę przyznano za prosty ale efektowny pomysł wykorzystania sztucznego i naturalnego światła do wykreowania mobilnej galerii sztuki. Przez zastosowanie szkła weneckiego autorzy osiągnęli zmienność formy i jej oddziaływania w dzień oraz w nocy. Propozycja jest elegancka i bardzo dobrze wpisuje się w pokazany kontekst. Autorką pracy jest Teresa Dąbrowska,

Jury przyznało Nagrodę Specjalną za wyjątkowe użycie światła naturalnego i sztucznego w budynku i w otoczeniu Centrum Żydowskiego w Oświęcimiu. Światło i cień są wykorzystywane do tworzenia niezwykłej, pełnej zadumy i nostalgii atmosfery miejsca, ale również we wręcz iluzjonistyczny sposób współtworzą ekspozycję zarówno na zewnątrz i wewnątrz budynku. Projekt i realizacją pokazują wielką wrażliwość autorów i ich wirtuozerię w posługiwaniu się światłem. Autorami projektu są: Łukasz Marjański, Bartosz Haduch, Magdalena Poprawka.

VI edycja - Rytm Światła - Nowe życie w starej ramie

Zadaniem konkursowym jest zaprezentowanie „nowego życia w starej ramie”, czyli stworzenie projektu z wymyślonymi nowymi elementami w starych strukturach architektoniczno-przestrzennych. Konkurs zakłada  przedstawienie detalu architektonicznego lub szczegółu designerskiego, w którego kreowaniu kluczową rolę odgrywa ciekawy sposób wykorzystania oświetlenia.

Laureaci.

I Nagrodę przyznano za bardzo prosty, ale zarazem wyrafinowany i ciekawy pomysł wyeksponowania starego bunkra poprzez zastosowanie swoistego rodzaju szklanej osłony w której dużą rolę odgrywa światło wydobywające się z ziemi. Świetny efekt zarówno w dzień poprzez zderzenie malowniczej formy bunkra z prostokreślnym kubikiem szkła jak i jeszcze bardziej po zmierzchu poprzez umieszczenie rzeźbiarskiego w formie bunkra w szklano – świetlistej osłonie. Praca w której powściągliwość użytych środków projektowych ma niebagatelny wpływ na wyraz architektoniczny całości. Znakomity sposób prezentacji adekwatny do klarowności pomysłu projektowego. Autor – Michał Szymaszek.

II Nagrodę przyznano za podjęcie tematu ekspozycji świetlnej obiektów z lat 70, 80-tych, które w dużych aglomeracjach miejskich tworzą zazwyczaj szary, nieciekawy pejzaż architektoniczny miasta. Skromny, a zarazem konsekwentnie przeprowadzony, linearny pomysł oświetlenia wysokiego budynku w sposób dyskretny podkreślający jego wyraz architektoniczny może z powodzeniem być przykładem eksponowania architektury miejskiej poprzez światło w miastach w których architektura z tamtych lat jest czasami całkowicie zapomniana.

Autorami pracy są : Karolina Pawlaczyk i Stanisław Bednarek.

III Nagrodę przyznano za udaną próbę dyskretnego wpisania światła w krajobraz i uzyskanie w ten sposób kompozycji złożonej ze światła, roślinności i wody. Jury doceniło całościowy efekt uzyskania klimatu pewnego rodzaju wyciszenia i relaksu za pomocą właściwego użycia odpowiedniego rodzaju światła adekwatnego do miejsca przeznaczenia. Autorkami prac są: Barbara Zięba oraz Anita Wrzeszcz.

 

Patronat Honorowy nad Konkursem objął Instytut Adama Mickiewicza.

VII edycja - Rytm Światła - dom marzeń

Zadaniem konkursowym jest zaprezentowanie wizji miejsca, które daje nam poczucie bezpieczeństwa, schronienia, jest oazą spokoju i wytchnienia? Podziel się z nami swoją inwencją i unikalnym spojrzeniem na ten temat.

Aby wziąć udział w konkursie Rytm ŚWIATŁA – dom marzeń, należy zaprojektować kreatywną, nieszablonową wizję domu, która wyrazi Twój niepowtarzalny styl, indywidualizm. Czy będzie to dom usytuowany w ciekawym krajobrazie : zawieszony na skale, nad brzegiem morza czy jeziora, może na wodzie albo pod ziemią, czy może dom o niebanalnej formie i charakterze, w nowoczesnej technologii? To zależy wyłącznie od wyobraźni, kreatywności autora projektu.

 

Poniżej prezentujemy prace uczestników zakwalifikowane do finału – oznaczenie wg podanego nr godła:

– praca nr 066600
– praca nr 000007
– praca nr 414895
– praca nr 191919
– praca nr 120294
– praca nr 960107
– praca nr 171171
– praca nr 235789

Rozstrzygnięcie konkursu wraz z uroczystym wręczeniem nagród i dyplomów miało miejsce 14 marca, podczas XXVII Międzynarodowych Targów ŚWIATŁO.

   

Poniżej prezentujemy prace Wyróżnione i Nagrodzone. Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!

 

WYRÓŻNIENIE – praca nr 4 ( 000007 )
WYRÓŻNIENIE – praca nr 11 ( 171171 )
WYRÓŻNIENIE – praca nr 12 ( 235789 )

I NAGRODA – praca nr 9 ( 120294 )
II NAGRODA – praca nr 5 ( 414895 )
III NAGRODA – praca nr 2 ( 066600 )

 

WYRÓŻNIENIE – praca nr 4 ( 000007 )

Wyróżnienie przyznano za przedstawienie pomysłu domu na drzewie w nowoczesnej formie wyrazu. Jury doceniło formę domu zawieszonego pomiędzy drzewami, ale wątpliwości budzi sposób zamocowania elementów konstrukcji domu do pobliskich drzew. Jury podkreśliło wysoki poziom prezentacji graficznej projektu.

WYRÓŻNIENIE – praca nr 11 ( 171171 )

Wyróżnienie przyznano za przedstawienie pomysłu domu marzeń usytuowanego w tkance miejskiej z wykorzystaniem już istniejących budynków w tym przypadku zaprojektowanego na dachu. W przeciwieństwie do innych domów marzeń zlokalizowanych w plenerze ( w lesie, na wodzie ) ten dom wykorzystuje płaski dach już istniejącego domu w przestrzeni miejskiej w której grunty pod zabudowę osiągają wysokie ceny wobec czego często budynki pną się w górę. Jury doceniło prostotę formy zaprojektowanej nadbudowy.

WYRÓŻNIENIE  – praca nr 12 ( 235789 )

Wyróżnienie przyznano za przedstawienie pomysłu domu marzeń usytuowanego w tkance miejskiej z wykorzystaniem już istniejących budynków w tym przypadku zaprojektowanego w luce pomiędzy budynkami w formie plomby.  W przeciwieństwie do innych domów marzeń zlokalizowanych w plenerze ( w lesie, na wodzie ) ten dom wykorzystuje wąską przestrzeń w cennej przestrzeni miejskiej i przeznaczony jest dla wielbicieli przestrzeni miejskich.

III NAGRODA – praca nr 2 ( 066600 )

Nagrodę przyznano za ciekawe, indywidualne przedstawienie swojego domu marzeń do którego stworzenia nie są potrzebne konkretne materiały budowlane, a jedynie projekcja filmu złożonego z naszych wspomnień, uczuć, relacji z innymi ludźmi, wyobrażeniami i planami na przyszłość. W zależności od tego w jakim miejscu zdecydujemy się oglądać nasz film w tym miejscu jest nasz dom…W tym domu o jakim marzy autor  nie ma w zasadzie żadnych mebli, jest jedynie krzesełko, aby wygodnie usiąść oglądając projekcję naszego domu marzeń  Jury doceniło specyficzne podejście do marzenia o domu, który nie jest ujęty w przestrzeni zbudowanej z konkretnej materii , ale ukazuje jego niematerialną stronę.

II NAGRODA – praca nr 5 ( 414895 )

Nagrodę przyznano za stworzenie ciekawego domu na wodzie i użycie właściwej formy przypominającej ponton dla lokalizacji domu w przestrzeni wodnej. Całość kompozycji domu z wewnętrznym, zielonym atrium szczególnie interesująco przedstawia się nocą kiedy ściany domu świecą, a dom wygląda jak rozświetlona, duża, pływająca kropla. Dom, który w rzeczywistości jest usytuowany na wodzie ma atrium, w którym wydaje się, że jesteśmy na lądzie , bo  rosną w nim drzewa. Więc dom jest w pewnym sensie dwoisty w swojej lokalizacji ( zarazem na wodzie , a w atrium jakby na wyspie ). Ciekawy dom dla miłośnika wody wykorzystujący zarówno atuty wody jak i lądu.

I NAGRODA – praca nr 9 ( 120294 )

Nagrodę przyznano za świetnie wpisany w krajobraz dom , którego forma wywodzi się z tradycyjnej formy brdy, ale w bardzo nowoczesnym wydaniu. Dom jest elegancki i wyrafinowany w swoim wyrazie, a zarazem swoją formą i materiałem wpisuje się w leśny plener. Ponieważ dom jest w dużej mierze przeszklony dużą rolę w jego kreowaniu odgrywa światło co powoduje, że forma domu jest czytelna zarówno w dzień jak i w nocy.

Jury doceniło sposób przedstawienia graficznego pracy w którym użyto adekwatnych środków wyrazu i zarazem powściągliwość użytych środków projektowych ma niebagatelny wpływ na wyraz architektoniczny całości. Znakomity sposób prezentacji adekwatny do klarowności pomysłu projektowego

 

 

Patronat Honorowy nad Konkursem objął Instytut Adama Mickiewicza.